IMG_2339

International Writers Camp 2025 @ Conservatorium Haarlem

I slutten av oktober 2025 reiste fire representanter fra UiA og CreaTeME til Nederland og Konservatoriet i Haarlem på en internasjonal låtskriver camp.

De fire deltagerne som var med på International Writers Camp 2025 fra Universitetet i Agder var studentene Elena Eriksen Radulov, Kim Adrian Windborg, Erika Reiersen og Ole Kvalvaag. Over fem dager, fra 27.-31. oktober, laget de en rekke nye tekster og låter i samarbeid med studenter fra Haarlem og resten av Europa.

Å samarbeide under press

 – Jeg fikk praktisk erfaring med å skrive under tidspress, samarbeide med nye mennesker og jobbe etter profesjonelle briefer, slik man ofte gjør i dagens musikkbransje. Jeg lærte  mye om effektiv kommunikasjon i kreative prosesser, og hvor viktig det er å stole på egne ideer samtidig som man er åpen for andres innspill, forteller Elena Eriksen Radulov etter oppholdet.

Pitchet for plateselskap

På dag to fikk alle studentene i oppgave å lage en demo som var tenkt å presenteres til en av artistene til SONY eller CTM.

 

– Vi fikk en liste med artister og band vi kunne velge mellom, alle disse var innenfor en mer kommersiell og dansete musikk. Gruppen min, som inneholdt meg som låtskriver, Henk som produsent og Elvie som kreativ artist, begynte ganske kjapt å jobbe med en pitch for Swedish House Mafia, forteller Erika Reiersen.

 

Den siste dagen ble resultatet pitchet direkte for faktiske representanter fra Sony og CTM.

 

– Man fikk direkte tilbakemelding på selve pitchen til artisten/bandet. Det var veldig interessant å få feedback på selve stilen og teksten, og ikke bare på mulige forbedringer. Det var mer fokus på om teksten og uttrykket passet artisten/bandet eller ikke, forteller Reiersen, som var veldig fornøyd med utbytte av dagene i Nederland.

 

Det var også hennes reisefølge, Eriksen Radulov. – Gjennom mentorene og feedbacken fikk jeg et tydeligere bilde av hvordan låter vurderes i en kommersiell kontekst, og hva som skiller en god idé fra et ferdig, konkurransedyktig produkt. Samtidig var det verdifullt å se hvordan ulike kulturer og utdanningsmiljøer tilnærmer seg låtskriving og produksjon på forskjellige måter.

Foto: Privat (Elena Eriksen Radulov / Erika Reiersen)

I slutten av oktober 2025 reiste fire representanter fra UiA og CreaTeME til Nederland og Konservatoriet i Haarlem på en internasjonal låtskriver camp.

De fire deltagerne som var med på International Writers Camp 2025 fra Universitetet i Agder var studentene Elena Eriksen Radulov, Kim Adrian Windborg, Erika Reiersen og Ole Kvalvaag. Over fem dager, fra 27.-31. oktober, laget de en rekke nye tekster og låter i samarbeid med studenter fra Haarlem og resten av Europa.

Å samarbeide under press

 – Jeg fikk praktisk erfaring med å skrive under tidspress, samarbeide med nye mennesker og jobbe etter profesjonelle briefer, slik man ofte gjør i dagens musikkbransje. Jeg lærte  mye om effektiv kommunikasjon i kreative prosesser, og hvor viktig det er å stole på egne ideer samtidig som man er åpen for andres innspill, forteller Elena Eriksen Radulov etter oppholdet.

Pitchet for plateselskap

På dag to fikk alle studentene i oppgave å lage en demo som var tenkt å presenteres til en av artistene til SONY eller CTM.

 

– Vi fikk en liste med artister og band vi kunne velge mellom, alle disse var innenfor en mer kommersiell og dansete musikk. Gruppen min, som inneholdt meg som låtskriver, Henk som produsent og Elvie som kreativ artist, begynte ganske kjapt å jobbe med en pitch for Swedish House Mafia, forteller Erika Reiersen.

 

Den siste dagen ble resultatet pitchet direkte for faktiske representanter fra Sony og CTM.

 

– Man fikk direkte tilbakemelding på selve pitchen til artisten/bandet. Det var veldig interessant å få feedback på selve stilen og teksten, og ikke bare på mulige forbedringer. Det var mer fokus på om teksten og uttrykket passet artisten/bandet eller ikke, forteller Reiersen, som var veldig fornøyd med utbytte av dagene i Nederland.

 

Det var også hennes reisefølge, Eriksen Radulov. – Gjennom mentorene og feedbacken fikk jeg et tydeligere bilde av hvordan låter vurderes i en kommersiell kontekst, og hva som skiller en god idé fra et ferdig, konkurransedyktig produkt. Samtidig var det verdifullt å se hvordan ulike kulturer og utdanningsmiljøer tilnærmer seg låtskriving og produksjon på forskjellige måter.

Foto: Privat (Elena Eriksen Radulov / Erika Reiersen)

Table of Contents

Creative use of Technology in Music Education